Afvallen en boodschappen – Tips voor in de supermarkt

Je wilt weer lekker in je vel zitten, afvallen en fit worden. Daarvoor heb je de juiste etenswaren in huis nodig. Maar wanneer je boodschappen gaat doen liggen de verleidingen op de loer. Door de hele supermarkt lachen de koekjes en knabbels je toe. Verantwoord gewicht verliezen, begint bij het in huis halen van de juiste producten. Hieronder een 5-tal tips hoe je slim je boodschappen kan doen.

1. Doe geen boodschappen op een lege maag

De eerste tip is vast geen onbekende. Wanneer je boodschappen gaat doen als je trek hebt, dan is de kans groot dat je veel meer koopt dat je nodig hebt. Ga je met een knorrende maag boodschappen doen dan is alles wat je ziet extra lekker. Eet dus voor je naar de winkel gaat.

2. Maak een boodschappenlijstje

Wanneer je weet wat gaat eten, weet je ook welke boodschappen je werkelijk nodig hebt. Niet alleen beter voor je portemonnee, maar ook beter voor je “weerstand-spier” om de verkoopstrategieën die supermarkten toepassen beter te weerstaan. Maak dus een boodschappenlijstje! Dan doe je automatisch veel gerichter boodschappen en kun je de paden met chips en snoep vermijden. Dat is pas slim inkopend doen.

3. Kijk op de verpakking naar de ingrediëntenlijst

Voordat je iets in je winkelmandje legt is het verstandig eerst naar de lijst met ingrediënten op de verpakking te kijken. Alleen dan weet je wat je werkelijk eet. Producten met lange ingrediëntenlijsten kun je maar beter vermijden. Dit geldt ook voor pakjes en zakjes vol geur-, kleur- en smaakstoffen, de kiloknallers en bewerkte producten. Kies vooral voor verse, volwaardige ingrediënten. Alles wat dicht bij de natuur staat. Dat verzadigt en gezond, waardoor je afvalt, fitter wordt en er beter uitziet.

4. Vergelijk producten

Niet alle producten van dezelfde soort bevatten dezelfde samenstelling. Hier kan je achter komen door goed op de tabel te kijken waar de voedingswaarde op staat. Hierdoor krijg je meer inzicht in de samenstelling van een product. Je vindt deze tabel op de achterkant van de verpakking. Kijk daarbij eens naar het aantal gram suiker, vet of calorieën per 100 gram. Vergelijk dit vervolgens met ander merk of alternatief product. Zo kun je kiezen voor de gezondste variant.

5. Negeer marketingleuzen op verpakkingen

De marketing in de voedingsbranche is heel geraffineerd. Op veel verpakkingen worden mooie uitspraken gebruikt over gezonde ingrediënten, zoals toegevoegde groentes, of een verlaagd suiker- of vetgehalte. Ook kunnen gezonde ingrediënten op de voorkant afgebeeld staan, zoals fruit of groente. Dit zegt niks over de inhoud en kan zelfs misleidend zijn. Ga daarom niet af op het uiterlijk van verpakkingen, maar kijk goed naar de lijst ingrediënten.

Ik ben benieuwd waar jij op let wanneer je boodschappen doet… wil je dat hieronder met mij delen…?

Succes met slim boodschappen doen,

Helga Sierat

2020-02-11T11:17:15+00:00

Leave A Comment