(Pre) Diabetes – er is iets aan te doen!2022-11-14T14:54:41+00:00

afvallen en diabetes

 

Vandaag is het wereld diabetes dag en vanuit mijn vak heb ik daar regelmatig mee te maken. Diabetes is een ander woord voor suikerziekte en daar heb je verschillende soorten in. De meest voorkomende soort is diabetes type 2. Dit werd vroeger ook wel ouderdomsdiabetes genoemd omdat vaak oudere mensen te maken kregen met deze aandoening. Tegenwoordig krijgen ook jonge mensen steeds vaker diabetes. 

Negen van de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2. Erfelijkheid kan een rol spelen, maar je ziet vooral dat leefstijl is veranderd: we bewegen minder en eten ongezonder. Mensen met overgewicht zijn gevoeliger voor diabetes type 2 omdat ze minder gevoelig worden voor het hormoon insuline.

Hoe zit dat dan.. diabetes

In je lichaam wordt een teveel aan suikers afgebroken door een stofje dat ‘insuline’ heet. Dit is een hormoon dat wordt aangemaakt in je alvleesklier. Heb je diabetes type 2, dan wordt er niet voldoende insuline aangemaakt. Daarnaast werkt de insuline die nog wel wordt aangemaakt veel minder goed. De suikers in je bloed kunnen hierdoor onvoldoende worden afgebroken met als gevolg een te hoge bloedsuikerspiegel.

Doordat je lichaam niet meer goed reageert op het hormoon insuline blijft er te veel suiker in je bloed aanwezig. Dat heet insuline-ongevoeligheid. Daardoor heeft je lichaam meer moeite met de verwerking van suiker. Als je veel suikers of koolhydraten eet of drinkt, kan dat problemen veroorzaken.

Pre-Diabetes

De meeste mensen heb niet van de en op de andere dag diabetes (suikerziekte). Het sluipt er vaak langzaam in. Pre_diabetes is een voorstadium van diabetes type 2. In deze fase reageert je lichaam al minder goed op insuline. Bij pre_diabetes heb je ook nog niet de symptomen van diabetes, of maar een beetje. Toch kunnen je hart en bloedvaten en je ogen al schade oplopen.

Als pre_diabetes niet behandeld wordt, kan het overgaan in diabetes. Maar als je op tijd ingrijpt, kan je pre_diabetes terugdraaien. Dat doe je door af te vallen, gezond te eten en meer te bewegen. De bloedsuikerwaarden worden dan meestal weer normaal.

Gezond leven verkleint het risico op diabetes type 2 met de helft. Maar hoe doe je dat?  

Suiker is lekker zoet, en daardoor eet je er al gauw te veel van. Ook voegen veel fabrikanten suiker toe aan producten, omdat het goedkoop is en een lekkere smaak geeft. Voor je het weet krijg je dagelijks onbewust te veel suiker binnen en dat is niet goed voor je gezondheid. 

Wil je graag afvallen of je bloedsuikerwaardes onder controle krijgen? 

Probeer eens minder koolhydraten te eten.  Koolhydraten zijn zetmeel, suikers en vezels. Koolhydraten zitten in bijna alles wat je eet, bijvoorbeeld in brood, aardappels, rijst, macaroni, erwten, bonen, melk, fruit, snoep, koekjes, en chips. Je lichaam verandert koolhydraten in bloedsuiker. Je hebt ze dus nodig om te leven, maar je kunt wel kiezen hoeveel koolhydraten je eet, en welke soort. 

De Gezondheidsraad adviseert om 40 tot 70% van je energie uit koolhydraten te halen. Hoeveel koolhydraten eten voor jou het beste is en op welke momenten van de dag hangt af van je gewicht, dagelijkse activiteiten, medicatie en bloedsuikers. Ga dus niet zomaar zelf wat aanrommelen maar vraag hierover advies aan je diëtist of diabetesverpleegkundige. 

Voorkom dat Pre_diabetes – diabetes type 2 wordt

Gelukkig kan je er iets doen aan pre_diabetes en diabetes type 2. Als je gaat afvallen, zal je al snel je bloedglucosewaarden zien veranderen. Al na een paar kilo minder reageert het lichaam weer beter op insuline. Er bestaat helaas geen dieet dat voor iedereen even geschikt is, maar een voedingsprogramma met minder koolhydraten en meer eiwitten helpt je om geleidelijk af te vallen.

Heb je pre_diabetes of diabetes type 2 doe dit dan altijd onder begeleiding!

 

 

 

BRON: Diabetesfonds & leven met diabetes